لوازم کنترلی دیگ بخار (بررسی کامل و تخصصی) 

لوازم کنترلی دیگ بخار (بررسی کامل و تخصصی) 

در مقاله قبل ( تجهیزات جانبی دیگ بخار) از اهمیت شناخت تجهیزات دیگ بخار صحبت کردیم و در چند مورد از تجهیزات دیگ یخار شامل : مشعل دیگ بخارپمپ دیگ بخار – شیر تغذیه دیگ بخار – نشان دهنده سطح آب دیگ بخار (آبنما دیگ بخار) – کنترل کننده سطح آب (لول کنترل دیگ بخار) – شیر تخلیه دیگ بخار – پرشر سوییچ دیگ بخار و  مانومتر دیگ بخار را معرفی کرده و از کارکرد و نقش آنها در دیگ بخار توضیح دادیم . در اینجا با ما همراه باشید تا به ادامه بررسی کامل تجهیزات دیگ بخار بپردازیم.

لوازم جانبی دیگ بخار

تجهیزات و لوازم کنترلی دیگ بخار متنوع است. و هر کدام کارایی مخصوص به خود را دارد. و عدم وجود هر یک از اجزا و تجهیزات دیگ بخار موجب کارکرد نادرست و خطرات جانبی آن را در پی خواهد داشت.

شناخت تجهیزات دیگ بخار کمک می کند. تا در انتخاب و خرید دیگ بخار مناسب و استفاده دیگ بخار مانند یک فرد متخصص عمل کنیم. علاوه بر این اگر قصد خرید دیگ بخار استاندارد را دارید.  مقاله راهنمای خرید بویلر بخار یا دیگ بخار را مطالعه بفرمایید.

شیر اطمینان 

امکان دارد به هر دلیلی یکی از سیستم های الکترونیکی کنترل دیگ بخار عمل نکند. و فشار دیگ بخار بیش از حد مجاز و استاندارد فرا رود.

در این موقعیت برای جلوگیری از انفجار دیگ بخار شیر های اطمینان تعبیه شده که بصورت مکانیکی با خارج کردن بخار، میتوان فشار دیگ بخار را کاهش داد.

پس وظیفه شیر اطمینان، کاهش فشار دیگ بصورت مکانیکی می باشد . عملکرد شیراطمینان به این صورت است که یک دیسک روی نشیمنگاه توسط یک فنر در حالت بسته نگه داشته شده است.

زمانی فشار دیگ بخار از فشار تعیین شده بالاتر رود، فشار ناشی از سیال به دیسک فشار آورده و بر نیروی ناشی از فنر غلبه کرده و دیسک را بلند می کند.

با بلند شدن دیسک، سیال از کناره های دیسک خارج می شود و با بازگشت دوباره فشار به حالت امن ، دیسک به حالت اولیه (بسته) باز می گردد.

ممکن است مسیر خروجی بخار رسوب گرفته باشد. و مانع از باز شدن بموقع شیر اطمینان و تخلیه بخار اضافی دیگ شود. در این صورت هر آن احتمال انفجار دیگ خواهد بود.

بنابراین خیلی مهم و ضروری است که حتما از قبل کارکرد درست شیر اطمینان مطمئن باشید.

برای این منظور باید بصورت روزانه یا حداقل هفته ای یک بارعملکرد شیراطمینان را چک کنید.

بررسی تجهیزات دیگ بخار
بررسیکامل لوازم کنترلی دیگ بخار

شیرتخلیه

وظیفه شیرتخلیه زیر آب زدن (Blow Down) و تخلیه آب و رسوبات می باشد که درست در قسمت پایینی دیگ بخار نصب شده است.

زمانی که دیگ بخار روشن است. حداقل هر 4 ساعت یک بار به مدت 15 ثانیه شیر تخلیه را باز نگه دارید. تا رسوبات داخل دیگ تخلیه شده و مانع از تجمع رسوب در دیگ بخار شود.

به همین منظور توصیه می شود. یک شیر پنوماتیک تایمردار به صورت اتوماتیک جهت انجام منظم عملیات زیر آب زدن، بعد از شیر تخلیه تعبیه نمایید.

شیر اصلی خروج بخار

وظیفه شیر اصلی خروج بخار، قطع، وصل و تنظیم جریان خروج بخار می باشد که در قسمت بالای دیگ بخار که به عنوان شیر اصلی در مسیر خروج بخار نصب شده است.

شیر نمونه گیری

یکی دیگر از لوازم کنترلی دیگ بخار شیر نمونه گیری می باشد جهت نمونه برداری و آزمایش آب دیگ بخار تعبیه شده است تا از وجود میزان سختی آب دیگ بخار و کیفیت آب دیگ بخار مطمئن شد.

سنسور دمای آب و اگزوز

سنسور دمای آب و اگزوز زمانی که دمای ترموکوچل و ترموستات دیگ بخار فراتر از دمای تنظیم شده بالا رود. که اکثرا به دلیل افزایش رسوب داخل دیگ بخار یا کم آب شدن اب داخل دیگ بخار صورت می گیرد. شروع به خاموش کردن مشعل می کند تا از آسیب دیدن دیگ بخار و انفجار آن جلوگیری نماید.