تجهیزات جانبی دیگ بخار (بررسی کامل و تخصصی) 

آشنایی با تجهیزات جانبی دیگ بخار

تجهیزات جانبی دیگ بخار (بررسی کامل و تخصصی) 

دیگ بخار بخاطر ایمنی و خطرات ناشی از استفاده نادرست از دیگ بخار دارای تجهیزات جانبی و لوازم کنترلی فراوانی می باشد. که وجود بیشتری از این تجهیزات جانبی دیگ بخار ضروریست. و در آیین نامه استاندارد اجباری دیگ بخار (BS2790) آورده شده است.

تجهیزات جانبی دیگ بخار

برای اینکه بتوانیم به درستی از دیگ بخار استفاده کنیم. لازم و ضروری است. که کامل با تجهیزات و اجزای دیگ بخار آشنایی داشته باشیم و بدانیم هر کدام چه عملکرد و نقشی در بویلر بخار دارند.
دیگ های بخار در صنایع مختلف کابردهای فراوانی دارند.
مثل: دیگ بخار در صنایع غذایی ، دیگ بخار در صنایع نساجی ، دیگ بخار صنایع شیمیایی ، دیگ بخار تهیه خوراک دام و طیور و …

بنابراین بسته به ظرفیت و کارایی دیگ بخار در صنایع مختلف ممکن است. برخی از تجهیزات و اجزای دیگ های بخار از هم متمایز باشند یا تعداد لوازم به کار رفته در بویلر متفاوت باشد.

آشنایی با تجهیزات جانبی دیگ بخار
تجهیزات دیگ بخار

مشعل دیگ بخار

یکی از تجهیزات اصلی و مهم دیگ بخار، مشعل دیگ بخارمی باشد. که جدا از دیگ بخار بوده و بعد از ساخت دیگ بخار به آن نصب می شود.
کار اصلی مشعل تبدیل سوخت به انرژی حرارتی می باشد.

برای دیگ بخار انواع مشعل وجود دارد که بنا به سوخت مصرفی دیگ بخار گاز و گازوئیل و مازوت، میتوان مشعل گاز سوز، گازوئیل سوز، دوگانه سوزِ گاز و گازوئیل و سه­ گانه سوزِ را انتخاب کرد.

 

پمپ 

کار اصلی پمپ، تامین و تزریق آب به بویلر بخار می باشد. وظیفه پمپ دیگ بخار این است که آب مورد نیازی که باید به بخار تبدیل شود را تامین کند. و نگذارد سطح آب کاهش پیدا کند.

برای اینکه ذرات ریز و خارجی از طریق آب وارد پمپ نشود. یک صافی در مسیر ورودی نصب می شود و همچنین بعد از پمپ نیاز است یک شیر یکطرفه نصب شود تا از برگشت بخار به پمپ جلوگیری شود.

 

شیر تغذیه

وظیفه شیر تغذیه این است که از برگشت آب یا بخار به داخل پمپ جلوگیری کند.

محل قرارگیری شیر تغذیه بعد از پمپ می باشد. برای اینکه آب به راحتی وارد دیگ بخار شود دائما باید باز باشد.
اپراتور باید بلافاصله بعد از خاموش شدن پمپ از طریق کنترل حرارت و گرمای لوله بین پمپ و شیر تغذیه از عدم برگشت آب و بخار به پمپ مطمئن شود.
زمانی شیر تغذیه دیگ بخار را می بندیم که پمپ خاموش باشد. و سطح آب در دی اریتور و منبع تغذیه بالاتر از آب دیگ بخار باشد که مانع ورود آب از مخزن به دیگ شود.

 

نشان دهنده سطح (آبنما)

کار آبنما نشان دادن سطح آب داخل دیگ بخار است که در دو نوع
• آبنما مغناطیسی
• آبنما شیشه ای
تولید می شود که بعد ها در مور تفاوت آبنما مغناطیسی با آبنما شیشه ای صحبت خواهیم کرد.
تعداد آبما های به کار گرفته در دیگ بخار بسته به ظرفیت دیگ بخار و طبق استاندارد های مقرر شده بین یک یا دو عدد می باشد.

 

کنترل کننده سطح آب ( لِوِل کنترل )

همان طور که اسمش پیداست کار کنترل کننده سطح آب (لِوِل کنترل) کنترل سطح آب داخل دیگ بخار می باشد.
لِوِل کنترل، کنترل های لازم جهت :

• خاموش و روشن کردن پمپ تغذیه
• خاموش و روشن کردن مشعل
• اخطار سطح پایین آب

بصورت اتوماتیک وار انجام می دهد.

دیگ بخار هنگامی که آب را به بخار تبدیل می کند. اگر آب داخل دیگ بخار از سطح مشخصی پایین آید لول کنترل از طریق تابلو کنترل فرمان روشن شدن پمپ تغذیه را می دهد که آب دیگ بخار افزایش دهد.

زمانی که سطح آب در داخل دیگ بخار افزایش یابد. باز دوباره کنترل کننده سطح آب دستور خاموش شدن پمپ تغدیه را می دهد.

اگر به هر دلیلی آب داخل بویلر بخار از سطح مورد نظر خیلی پایین آید لول کنترل برای جلوگیری از بی آبی و سوختن دیگ بخار آژیر هشدار را فعال کرده و دستور قطع مشعل را می دهد.

بررسی تجهیزات دیگ بخار
بررسی تخصصی تجهیزات دیگ بخار

شیر تخلیه مرحله ای ( شیر زیر موبری)

یکی از تجهیزات جانبی دیگ بخار شیر تخلیه مرحله ای می باشد که به آن شیر زیر موبری هم نیز گفته می شود. کار تخلیه و پاکسازی محفظه شناور و اتصالات آب و بخارِ کنترل سطح از رسوبات را به عهده دارد.
برای حفظ ایمنی و نگهداری دیگ بخار و پیشگیری از انفجار بویلر و جلوگیری از روسوبات انباشته در حالت معمول سعی کنید. بصورت روزانه از شیر زیر موبری جهت پاک سازی مسیرهای ورودی آب و بخار به لول کنترل و محفظه شناور استفاده نمایید.

پرشر سوییچ

کار پرشر سوییچ تنظیم کنترل فشار دیگ بخار می باشد که طبق استاندارد و متناسب با ظرفیت دیگ بخار دو یا سه عدد پرشر سوییچ در دیگ بخار نصب می شود.

پرشر سوییچ اول:

بصورت کلید های on , off می باشد.
که با افزایش فشار دیگ بخار از حد مجاز دستور خاموش شدن مشعل را می دهد.
و همچنین هنگام کاهش فشار دیگ بخار دستور روشن شدن مشعل را صادر می کند.

پرشر سوییچ دوم:

تنظیم کننده شعله مشعل می باشد که در دو مرحله با توجه به فشار تعیین شده شعله مشعل را از شعله بلند به شعله کوتاه تنظیم می کند.

پرشر سوییچ سوم:

در صورت عمل نکردن پرشر سوییچ اول به عنوان پرشرسوئیچ اطمینان عمل نموده در این صورت با فعال کردن آژیر دیگ بخار دستور خاموش کردن مشعل را می دهد

مانومتر

فشار دیگ بخار توسط ابزاری به اسم مانومتر یا همان فشارسنج نمایش داده می شود. که محل نصب آن در دیگ بخار بر روی کلکتور لوازم کنترلی می باشد.

برای دیدن ادامه مطلب تجهیزات جانبی دیگ بخار اینجا کلیک نمایید.