دیگ بخار ۵ تن ( پنج تن )

راندمان دیگ بخار

دیگ بخار ۵ تن ( پنج تن )

همانطور که می‌دانید ظرفیت دیگ های بخار متفاوت هستند و هر ظرفیتی برای مصارف خاصی استفاده می شود. اصولا هنگام خرید دیگ بخار باید با توجه به نیاز خود ظرفیت مورد نیاز را خریداری کنید چون در غیر اینصورت یا ظرفیت دیگ بخار مناسب کار شما نخواهد بود یا اینکه ظرفیت بالاتر خریداری خواهید کرد که در هزینه های مصرف سوخت و خرید بویلر زیاده روی خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم تا درمورد دیگ بخار با مخزن 5 تن صحبت کنیم.

معرفی دیگ بخار 5 تنی

دیگ بخار 5 تنی یا همان بویلر با ظرفیت ۵۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت ، از نوع دیگ‌ های بخار در سایز بزرگ است. این بویلر توانایی تولید ۵۰۰۰ کیلوگرم بر ساعت بخار را دارد یعنی توان تبدیل بخار ۵۰۰۰ لیتر آب را در یک ساعت به بخار دارد. میزان فشار بخار خروجی در این دیگ بر اساس نیاز متفاوت خواهد بود. از این رو از این دیگ در صنایعی که احتیاج به تولید بخار بالا دارند استفاده می‌شود. یکی از مزیت‌های این دیگ تولید بخار به صورت اشباع بدون آب است.

این دیگ قادر به تولید بخار داغ و بخار اشباع است. به همین دلیل میتوان از این بویلر در تمامی صنایع بزرگ استفاده کرد. معمولا دیگ بخار ۵ تن دارای سه پاس حرارتی کامل میباشد که در مصرف سوخت بسیار صرفه جویی می شود و باعث بالا رفتن راندمان دیگ بخار میشود.

دیگ بخار 5 تنی
دیگ بخار 5 تنی

جنس دیگ بخار

بویلر های بخار 5 تنی به صورت یکنواخت میتوانند بخار آب تولید کنند. این بخار آب به صورت اشباع و بدون پاشش آب است. معمولا در ساخت انواع دیگ های بخار و همچنین دیگهای بخار 5 تنی از ورق آلیاژی آتشخوار 17mn4 استفاده می‌شود. زیرا ورق آتشخوار در مقابل خوردگی با آب و آتش مقاوم است. به همین خاطر طول عمر این مخازن بسیار بالاست.

لوله‌ها و اتصالات دیگ بخار

لوله‌ها و اتصالات دیگ بخار 5 تنی از نوع آتش خوار st 35/8 میباشند. این لوله‌ها از استحکام بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردارند.

سوخت دیگ بخار

معمولا سوخت مورد استفاده در دیگ‌ های بخار گازوئیل و گاز است. هرچند سوختی دیگری مانند مازوت نیز وجود دارد که میتوان در دیگ بخار به عنوان سوخت استفاده کرد و هنگام خرید دیگ بخار باید سوخت مورد استفاده خود را تعیین کنید تا متناسب با آن مشعل مورد نیاز بروی دیگ بخار نصب گردد.

معمولا جهت جلوگیری از ضررهای ناشی از ، ازکار افتادن دیگ بخار بر اثر قطع سوخت ، شرکتهای بزرگ که حساس هستند از مشعل دوگانه سوز بروی دیگ بخار استفاده میکنند تا در صورت قطعی گاز از گازوییل استفاده گردد. مشعل مورد استفاده در بویلر بخار بنا به درخواست مشتریان می‌تواند به صورت دوگانه سوز نیز طراحی و تولید شود.

ساخت دیگ بخار
ساخت دیگ بخار

کنترل دیگ بخار

سیستم کنترل در دیگ بخار به صورت خودکار میباشد و نیاز نیست که مرحله به مرحله فرایند تولید بخار را نظارت کنید. این سیستم به صورت اتوماتیک تمام مراحل از استارت تا تولید بخار را کنترل می‌کند.
هرچند برای بازرسی های دوره ای روزانه و هفتگی و ماهانه بهتر است که یک اپراتور متخصص برای دیگ بخار استخدام کنید چون نقش یک اپراتور متخصص در کارکردن مداوم و همچنین در بالا بردن طول عمر دیگ بخار بسیار حیاتی میباشد.

استاندارد ساخت دیگ بخار 5 تنی

در ساخت دیگ بخار فایرتیوب یا لوله‌های آتشی ، از استاندارد 4231 سازمان استاندارد و بازرسی کشور استفاده می شود که این استاندارد ترجمه شده ی استاندارد بریتانیایی B.S 2790 میباشد.مطابق این استاندارد جنس ورق تمامی قسمتهای تحت فشار باید از نوع ورق آلیاژی 17mn4 باشد.

طبق اعلام سازمان استاندارد، برای تولید دیگ‌ های بخار باید از استاندارد 4231 استفاده شده باشد. در ساخت این دیگ‌های بخار نیز همین استاندارد رعایت شده است. همچنین ورق‌های آلیاژی منگنز به کار رفته در دیگ بخار 5 تنی همگی دارای استاندارد BS 2790 انگلیس هستند . البته این ورق‌ها همگی مورد تایید سازمان بازرسی و استاندار ایران نیز هستند.
همچنین استاندارد لازم برای لوله های بکار رفته در بویلر 5 تنی 35,8 ST میباشند.

در ساخت دیگ بخار 5 تن و تمامی دیگ های بخار ساخته شده توسط شرکت کاویان بویلر از تمامی مجوزها و استانداردهای لازم تعیین شده از طرف سازمان بازرسی و استاندارد کشور استفاده شده است و ایمنی در ساخت این بویلر از مهمترین دغدغه‌های شرکت کاویان بویلر میباشد.

استاندارد دیگ بخار
استاندارد دیگ بخار

کاربرد دیگ بخار 5 تن

دیگ بخار ۵ تن به دلیل قابلیت تولید حجم بالای بخار در صنایعی که احتیاج به تولید بخار با ظرفیت بالا دارند بکار می‌رود.

ویژگی دیگ بخار 5 تن

• طراحی و ساخت در فشار های متنوع
• راندمان بالا به دلیل طراحی وت بک
• مصرف سوخت بسیار پایین
• جنس بدنه از ورق آتشخوار
• دارای سه پاس حرارتی کامل ( راپردار )
• تولید بخار اشباع بدون آب
• سیستم کنترل کاملا هوشمند و اتوماتیک
• طراحی بر اساس لوله آتشی
• شاسی و بدنه یکپارچه

در این مقاله سعی کردیم شما را با دیگ بخار ۵ تن آشنا کرده باشیم و توضیحاتی در مورد خرید دیگ بخار ۵ تن دادیم. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان فروش شرکت کاویان تماس بگیرید.