دی اریتور دیگ بخار

دی اریتور دیگ بخار

دی اریتور دیگ بخار

دی اریتور چیست؟ و نحوه عملکرد دی اریتور چگونه است؟ سوالی که شاید در ذهن شما هم باشد. و پاسخ برای آن نداشته باشید. ما در این مقاله سعی کرده ایم داریم تا جوابی برای سوالات شما پیدا کنیم .

دی اریتور دیگ بخار

دی اریتور سیستمی است که برای حذف گازهای محلول در آب مانند اکسیژن و دی اکسید کربن کاربرد دارد.

وظیفه دیگر دی اریتور پیش گرمایش آب ورودی به بویلر تا دمای حدود 100 درجه سانتیگراد می باشد. این امر جهت جلوگیری از تنش در دیگ بخار بر اثر اختلاف دمای آب تغذیه و آب موجود در بویلر می باشد.

دی اریتور دیگ بخار
دی اریتور

چرا از دی اریتور استفاده می کنیم؟

فرآیند حذف گازهای محلول در آب ، به طور کلی برای کنترل خوردگی در سیستم های خاص استفاده می شود. وجود گازهای محلول به ویژه اکسیژن و دی اکسید کربن باعث تسریع در خوردگی و از بین رفتن بدنه فلزی تجهیزات می شود .

دی اکسید کربن محلول در آب یک اسید کربنیک ضعیف تشکیل می دهد. که به بدنه فلزی سیستم های تهیه آب ، دیگ بخار و تجهیزات کندانسینگ حمله می کند.

یکی از جدی ترین جنبه های خوردگی اکسیژن نیز این است. که به صورت ایجاد حفره روی بدنه فلزی تجهیز بروز می نماید. میزان خوردگی حاصل از اکسیژن به غلظت اکسیژن محلول ، pH و دمای آب بستگی دارد.

افزایش دما به خودی خود باعث خوردگی نمی شود. این غلظت کم اکسیژن در دمای بالاست که مشکلات جدی ایجاد می کند. این افزایش دما نیروی محرکه ای را فراهم می کند. که واکنش خوردگی را تسریع کند. به طوری که حتی مقدار کمی اکسیژن محلول می تواند باعث خوردگی جدی در تجهیز شود.

جلوگیری از سایش و خوردگی

در واقع دی اریتور و عملکرد آن جهت جلوگیری از خوردگی با حذف گازهای خورنده محلول از همه منابع آب ورودی به سیستم پایین دست مانند دیگهای بخار و خطوط جمع آوری کندانس می باشد.


از دی اریتورها معمولاً برای محافظت دیگهای بخار در برابر خوردگی در سیستمهای تولید بخار استفاده می شود. آب خوراکی که در دیگهای بخار فشار بالا استفاده می شود باید بسیار خالص باشد. در غیر این صورت خوردگی شدید در لوله های دیگ بخار می تواند دیگهای بخار را به سرعت از بین ببرد و به سیستم آسیب برساند.


به زبان ساده ، هدف از نصب دی اریتور در سیستم های تولید بخار عبارتند از :


1 – حذف اکسیژن ، دی اکسید کربن و سایر گازهای غیرقابل تغلیظ از آب تغذیه برای به حداقل رساندن حلالیت گازهای نامطلوب

2 – برای گرم کردن آب ورودی و بازگشت کندانس به دمای مطلوب برای تأمین بالاترین دما برای تزریق دیگ بخار


بهتر است دی اریتورها در ارتفاعی به مراتب بالاتر از دیگ بخار نصب شوند. به همین دلیل که معمولا دی اریتور ها برای کار در فشار اتمسفر طراحی می شوند. و چون دمای آب خروجی از دی اریتور بالا می باشد ، احتمال ایجاد پدیده کاویتاسیون و صدمه دیدن پمپ را افزایش می دهد.

بالاتر نصب شدن دی اریتور به ایجاد فشار مناسب بر ورودی پمپ های تغذیه دیگ بخار و عدم ایجاد کاویتاسیون کمک می کند.

نحوه کار دی اریتور
نحوه کار دی اریتور

دی اریتور چگونه گازهای محلول در آب را حذف می کند؟

جهت درک بهتر از دی اریتور و عملکرد آن توجه شما را به ادامه مطالب جلب می کنیم.
عملکرد دی اریتور بر دو اصل علمی استوار است. اصل اول را می توان توسط قانون هانری توصیف کرد.

هانری ادعا می کند که با کاهش فشار ، حلالیت گاز در محلول کاهش می یابد. دومین اصل علمی ، قوانین حاکم بر رابطه بین حلالیت گاز و دما است.

این قانون توضیح می دهد که با افزایش دمای محلول و نزدیک شدن به دمای اشباع ، حلالیت گاز در یک محلول کاهش می یابد. دی اریتور از هر دو این قوانین طبیعی برای حذف اکسیژن محلول . دی اکسید کربن و سایر گازهای غیر قابل تغلیظ از آب تغذیه دیگ بخار استفاده می کند.

آب تغذیه به صورت قطرات بسیار ریز و پودری ، به فضای داخل دی اریتور که توسط نازل های بخار ، مملو از بخار است پاشیده می شود.

این امر باعث می شود تا آب و گاز محلول در آن سریع اشباع شود. پاشش آب ، باعث افزایش سطح تماس مایع با بخار ، کاهش فشار آب و گاز محلول در آن، افزایش دمای آب و حذف سریع اکسیژن و غلظت گاز کمتر می شود.

این فرآیند حلالیت کلیه گازهای محلول را کاهش می دهد. و آنها را از آب تغذیه خارج می کند. سپس گازهای آزاد شده از دی اریتور خارج می شوند.

نتیجه اصلی

تخلیه هوا با ایجاد تماس مناسب بین آب ورودی و بخار انجام می شود. بخار از قسمت پایین هواگیر تغذیه می شود. همانطور که بخار با آب ورودی برخورد می کند.

آب ورودی را به دمای اشباع آن گرم کرده و در نهایت گازهای محلول خورنده از آب تغذیه جدا و به همراه مقداری بخار از ایرونت خارج می شوند . سپس آب داغ به داخل مخزن دی اریتور می ریزد.

تیم فنی تاسیسات کاویان مخزن راشد ، با دانش و تجربه سالیان دراز خود آماده ارائه خدمات مختلف. در زمینه مشاوره ، تعمیر و نگهداری انواع دی اریتور و تامین آب باکیفیت جهت دیگهای بخار و موتورخانه های آبگرم به شما عزیزان می باشد . خدمات ما با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به شما عرضه می شود.

جهت مشاوره و استعلام قیمت دی اریتور و محصولات دیگر با شماره های زیر 044-33745174 _ 09141462640 تماس حاصل فرمایید.